Tajuk buku
Participatory Action Research for Educational Leadership
Using Data-Driven D
ecision Making to Improve Schools
Penulis
E. Alana James, Margaret T. Milenkiewicz & Alan Bucknam
Terbitan
SAGE Publications, Inc. USA
(2008)
Model PAR (Participatory Action Research)
Sumber : Alan Bucknam/Notchcode Creative, 2005
Langkah 1: Diagnosis (Diagnose)
Kaji faktor yang menyumbang kepada keadaan/situasi tersebut.
Langkah 2: Tindakan (Act)
Mengambil tindakan untuk meningkatkan keberkesanan yang mengubah keadaan status.
Langkah 3: Measure (Mengukur)
Mengukur dapatan tindakan yang diambil
Langkah 4: Refleksi
Pengumpulan & Analisis Data
Data dikumpul secara lisan daripada individu.
- Temu bual : Sesi temubual dimana pengkaji menggunakan pelbagai teknik soal-jawab. Temu bual kebiasaannya mengambil masa 30 – 45 minit seorang.
- Kumpulan fokus : Temu bual secara kumpulan yang menggunakan pelbagai teknik dan mengambil tempoh masa yang sama seperti temubual.
Data diambil selepas atau semasa proses perubahan.
- Jurnal refleksi : Kejadian yang dicatat secara bertulis atau verbal.
- Nota lapangan : penerangan bertulis yang dilakukan oleh beberapa pemerhati.
Data dikumpul semasa kajian.
- Bukti anecdotal dan log : Data diambil kebiasaannya bukan daripada kumpulan pengkaji.
- Pemerhatian
- Tugasan pelajar.
No comments:
Post a Comment